1697-ben a törökök építettek egy pontonhidat annak érdekében hogy Zentáról átlehessen jutni Csóka területére. Mindaddig jónak bizonyult még nem az évek múlásával a Tisza vízszintje meg-meg emelkedett. A búzatermelő bánáti vidékeknek termékeik piacra juttatása érdekében egyre jobb közlekedési összeköttetésekre volt szükségük. Ennek a két oknak köszönhetően, 1852/53-ban a a városi tanács tárgyalásokat folytatott egy állandó jellegű híd megépítéséről. Végül 1859/60-ban végleg megegyeztek, és Schenk Emil és Van Roy mérnök tervei alapján készült „Hauwe” szerkezetű híd mellett döntöttek. 12 év után elkezdték az építését és 1873. November 7.-én átadásra is került. A problémát viszont az jelentette hogy a híd falába elkorhadt és 1902.március 18-án egy szegedi hajó ütközött neki ami miatt a híd a folyóba rogyott.
Fotó: zentarhiv.rs
A hídomlás után 6 évvel Zsigmondi Béla és Tiszai Géza tervei alapján kezdték el megépíteni a város első vashídját ami az összedőlt fahídtól 100 méterre helyezkedett el. Az első világháború idején vasúti síneket építettek a híd bal oldalára. A város második hídja 33 éves működés után megsemmisült, 1941. április 12-én a német-magyar támadás elől menekülő jugoszláv hadsereg felrobbantotta. Megsérültek a tartó pillérek így a híd újjáépítésére nem volt lehetőség.
Fotó: zentarhiv.rs
A háború után komp állt az emberek rendelkezésére az átkeléshez. Az 1950-es évek végén a Jugoszláv állam egy új híd megépítésének előkészületein dolgozott, majd 1962-ben elkezdték megépíteni az Új vashidat amely munkálatai július 27-től november 27-ig tartottak. A két forgalmi sáv mellett a híd északi oldalán egy vasúti sín is fut, amely a zentai és a csókai vasútállomást összekötő vasútvonal része.A híd rácsos szerkezetű és acélból készült. A híd hossza 305 méter és szélessége 14,5 méter. A hídlábak kiszélesítését Miodrag Hiba mérnök tervezte, a vasúti konstrukciót pedig Miodrag Simić.A híd jellegzetes sárga színével Zenta egyik gyöngyszeme, ami több mint 5 évtizede stabilan áll mind a mai napig.
Fotó: panoramio.com
Írta: Gecse Szuzi
2017.08.25.